Yogyakarta - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Kitty Schluter - WaarBenJij.nu Yogyakarta - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Kitty Schluter - WaarBenJij.nu

Yogyakarta

Door: Kitty

Blijf op de hoogte en volg Kitty

16 September 2018 | Indonesië, Jogjakarta

Heb ik bijna me verhaal klaar druk ik op het verkeerde knopje, weg alles. Pppppffffff opnieuw beginnen dus.

Vandaag om 5.45 uur de wekker, voor het eerst hadden we moeite om wakker te worden. Maar goed we hadden geen keus want de bus vertrok om 7.00 uur.

Als eerste gingen we naar een batikfrabriek. Mooi hoor om te zien hoe ze dat maken. Zelf mocht ik het ook eens proberen. Leuk om te doen. Dan is er uiteraard ook nog een winkel waar je van alles van batik kan kopen. Leuk maar als ik dan thuis ben denk ik wat moet ik er mee . Dus alles netjes laten hangen en leggen. En helemaal niks gekocht.

Vandaar uit naar de Kraton. Dit is het paleis van de sultan. We gingen dut keer niet met de bus maar met Indonesische Riksja's die hier Becak heette. Lachen hoor, we gingen door allemaal kleine straatjes naar het paleis. Ik zeg dat we wat harder moeten gaan, geeft hij toch een spurt. Zo langs iedereen heen. Ook hier waren we weer een bezienswaardigheid. Zwaaien , lachen foto. Door hetbpaleis een hele rondleiding gehad. Ziet er mooi uit.

Hierna naar een zilversmederij. Wat daar gemaakt wordt is heel fijn. Maar ook niks voor mij. Dus weer netjesgedaan en niks gekocht. Er was daar ook een heel gezellig restaurant, daar hebben we heerlijk geluncht.

Na de lunch de bus weer in en op weg naar de Borobudur. Als je aan komt rijden zie je het nog niet. Terwijl we dat wel hadden verwacht. Als je de bus uitstap wordt je overvallen door allemaal verkopers. Ze blijven bij je lopen tot de ingang. Eenmaal binnen stond daar weer een gids voor ons klaar. Deze heeft heel verteld. Het zijn 9 plateau 's voordat je boven bent. 151 treden. Maar gelukkig deden we 1 plateau en dan werd er van alles uitgelegd. Dan weer een plateau omhoog.. Als je boven bent moet je je hand erin steken de boeddha aanrake en een wens doen. En dan 3 keer een ronde lopen. Nou dat heb ik niet gedaan. 1 keer vond ik wel mooi.. en toen weer naar beneden. Dit viel niet eens tegen, ondanks dat hetvsoms hele hoge treden zijn. Beneden gaat René ook een bankje zitten, nou het lijkt wel of ze erop hebben zitten wachten. Allemaal wilden ze met hem op de foto.
Een paar andere mannen van onze groep stonden erbij en riepen: Photo for free met de loveboeddha. Nou ik kan je vertellen wat hebben wij daar gelachen. Na dit leuke moment moesten we weer op pad want we hadden nog een uitje geboekt vandaag. Maar eer we weg waren en alle kraampjes hadden gezien, stonden er paardenkarren klaar voor een gedeelte van de groep.

Met de paardenkarren zijn we echt naar het oude Indonesië geweest. En dit was niet gemaakt voor toeristen, deze mensen leven daar gewoon zo. We zijn wezen kijken hoe ze cavachips maken en tahou. Ook stond er een heel oud vrouwtje rijst van de vlies te ontdoen. Ook dit heb ik geprobeerd. Nou ik kan zeggen dit is echt zwaar werk. Sommige huizen hebben hier geen douche, ze vangen het regenwater op en in een openbare douche wordt dit dan gebruikt, zo in de open lucht..
Na een uurtje daar gelopen te hebben weer in de paardenkar. Terug naar de bus waar de andere op,ons stonden te wachten. Zij hadden deze excursie niet geboekt. Toch hebben ze wel heel speciale koffie gedronken. Deze wordt gemaakt uit poep van de civetkat. Ze vonden het erg lekker. Nou ik ben blij dat ik Met de paardenkar mee ben geweest.

Toen terug naar het hotel, gegeten, en in de hal van het hotel nog wat gedronken met elkaar. Eigenlijk wilde ik vandaag niet zoveel schrijven , maar het is toch weer een heel verhaal geworden.

Morgen mogen we uitslapen........ want er was een excursie om te gaan fietsen, nou dat ga ik dus niet doen. Vandaar dat de wekker op 7.30 uur staat. Heerlijk lijkt me het, maar dat horen jullie morgen weer.

Welterusten en tot morgen Kitty en René

• 16 September 2018 - 16:14

Betty:

Wat een gezellig verhaal weer Kitty. En veel belevenissen. Kan me voorstellen dat jullie s'avonds doodmoe zijn.
    Slaap lekker en morgen weer een fantastische dag.
    Groetjes, Betty.

• 16 September 2018 - 16:38

Silvy:

Wat een geweldige reis, en je vertelt het ook beeldend. Wel batik kopen want daar is het goedkoper

• 17 September 2018 - 06:35

Ria:

Ik zie jullie al in de Riksja zitten wat een geweldige belevenis .Nog veel plezier verder ik hoor wel weer van gr