Akureye - Reisverslag uit Akureyri, IJsland van Kitty Schluter - WaarBenJij.nu Akureye - Reisverslag uit Akureyri, IJsland van Kitty Schluter - WaarBenJij.nu

Akureye

Door: Kitty

Blijf op de hoogte en volg Kitty

17 Juni 2023 | IJsland, Akureyri

We hebben vakantie en toch ging de wekker om 7.00 uur. Poedelen en naar boven voor het ontbijt. Wij slapen op 2 en het ontbijt is op 9. Na het ontbijt spullen gepakt en toen konden we al bijna van boord af. Buiten de haven stonden busjes, taxi's en een hop on hop of bus. Eerst eens om de prijs gevraagd en besloten toen om met een klein busje te gaan. We zouden de hele dag wegblijven en alle mooie plekjes zien. Hup het busje in. We zaten met 2 Duitse mannen en 2 vrouwen en 2 Duitse kindjes. Maar gelukkig sprak de chauffeuse Engels. Onze eerste stop was bij de Godafoss waterval. Helemaal mijn ding dus bus uit en er naar toe gelopen. Wat een geweld is dat zeg als je er zodicht bij staat. Maar wel mooi. Ik ben eerst nog een stuk naar boven gelopen. En toen naar beneden dan voel je een hele nevel. We hadden hier een half uurtje

de tijd maar dat was zo om. Allemaal het busje weer in, op naar Cave Grjótaajá. Dit is de grot van de kersttrollen.. wat wij als kerstman hebben zijn her hier trollen. Ze hebben ook een grot gemaakt met dierenhuiden een bankje en een pot . Een leuk fotomomentje. En weer door naar de volgende bezienswaardigheid. Naturel Bath, Mývatn. Dat zag er heerlijk uit en vooral omdat we van dat mooie weer hebben. We hadden vandaag niet eens een jas meegenomen. We reden langs een barometer en die gaf 22 graden aan. De mensen zelf zijn dit ook niet gewend. Maar ik had het over het bath. Dit was vast een voorproefje voor van de week, want dan gaan we naar de Blue Lagoon. We hebben hier ook wat gegeten want daar was het ondertussen ook weer tijd voor. Na het eten door naar Námaskará . Dit een plek waar zwavelbronnen zijn. Het stinkt als een malle, maar is wel mooi om te zien. Er.zitten gewoon kraters in de grond en daar bubbelt de aarde en komt er allemaal stoom uit. De grond eromheen is ook heel heet. Er wordt aangeraden er niet te dicht bij te gaan lopen want je zolen smelten zo weg. En als je spetters op je krijgt heb je lelijke brandwonden. En omdat de grond daar zacht is kan er zo een gat in vallen en dan ben je de klos. Na een half uurtje vertrokken we weer.naar de volgende plek. Deze heette Lake Mývatn. Dit is een heel groot meer waar allemaal kraters in leggen die lava gespuugd hebben. Is een heel apart gezicht van die dingen in een meer. Busje weer in en naar de laatste bezienswaardigheid. The tectonics plates , hier barst de hele grond in tweeën. Maar niet een klein beetje , nee hele gleuven zitten er. Ik heb even op een randje gestaan maar dat is best eng. Bedacht ineens straks breekt het af, dus ben snel.maar weer naar achteren gegaan. Hiermee was onze tour afgelopen. Onderweg terug naar de boot kregen we nog een extraatjes. Een rit door het dorpje waar we met de boot leggen. Dit was een heel stuk groter dan dat van gisteren. Ondertussen was het al bijna 17.00 uur. Buiten op de kade even het thuisfront gebeld. En toen de boot op. Even wat drinken en omkleden voor her eten. Vanavond krijgen we iets speciaals. Het voorgerecht en tussengerecht kunnen we kiezen en ons hoofdgerecht hadden we gisteren al besteld. We kregen een schaal met grote garnalen een halve kreeft en kreeftenpoten. Ik kan zeggen dit was me een partijtje lekker. De hele schaal hebben we leeggegeten. Er waren een aantal mensen die zaten verlekkerd naar ons te kijken . Spijt dat ze het ook niet besteld hadden. Het kost wat extra maar dan heb je ook wel wat. In her theater was een circusvoorstelling. Dit was niet zo bijzonder. Toen nog even naar de danszaal. Stond iedereen ineens op en een hoop rumoer, ik ook erheen blijkt er een walvis te zwemmen. Maar het was best druk bij de ramen dus ik heb een heelllll klein puntje gezien. In de hut begonnen met me verhaaltje. Het was een beetje veel dus dacht ik, morgen de rest. Nu is het 8.00 uur en gaan we zo ontbijten en dan zien wat de dag ons brengt. Maar dat lezen jullie vanavond want zelf weet ik dat ook nog niet. Doeiiiiii Kitty

• 17 Juni 2023 - 11:10

Ria :

Wat een verhaal fijn en dat het weer nog zo goed is spannend hoor ik zie weer uit naar je volgende verslag gr

• 17 Juni 2023 - 11:37

Joke M:

Kitty. Wat een geweldige reis zijn jullie aan het maken.

Dat is genieten. Nog veel beleef momenten voor jullie.

Liefs Joke

• 17 Juni 2023 - 12:11

Debbie:

Ohhh wat jammer dat je de walvis niet heel goed heb kunnen zien. Maar wat een avontuur weer. En wat fijn dat het gewoon lekker weer is en niet zo koud. Maar wat is het mooi daar, wat ik op die foto zie. [e-1f60d]

• 17 Juni 2023 - 12:11

Debbie:

• 17 Juni 2023 - 12:24

Hilda:

Dat was een dag met heel veel mooie indrukken en herinneringen.

Jammer van de walvis lijkt me prachtig om te zien.

Snap dat ze jaloers zijn op jullie eten .lusten wij ook wel

• 17 Juni 2023 - 22:12

Reny:

Ik geniet elke keer van jullie belevenissen, ik kijk weer uit naar de volgende verslag Kitty

• 17 Juni 2023 - 22:19

P.:

Klinkt allemaal weer erg leuk.

P.

• 17 Juni 2023 - 23:12

Karin .:

Ontzettend mooi !

• 17 Juni 2023 - 23:12

Karin .:

• 30 Juli 2023 - 16:05

René:

Hoi Kitty, Kan je aangeven wat de prijs van de excursie was in Akureyri? Wij geen binnenkort ook naar IJsland en zijn zoek naar betaalbare en leuke excursies. Heb je ook de naam van het bedrijf die jullie rondgereden heeft?

• 31 Juli 2023 - 09:35

Kitty:

Hallo René, leuk dat je reageert op mijn verslagje. Wij zijn van boord gegaan en even onderhandeld over de prijs bij de busjes die er stonden. Veel zijn het er niet dus dan is de beslissing heel snel gemaakt. Het kwam uit op ongeveer €160,=. Dit kwam ook omdat we mert andere mensen in het busje zaten. IJsland is best een stuk.duurder dan bij ons. Maar Akureyri is zeker iets wat je gezien moet hebben, het is allemaal zo bijzonder. Heel veel plezier en laat weten hoe je het hebt gehad. Of heb je zelf ook een account wat ik kan volgen??

Groetjes Kitty