Poznan - Reisverslag uit Poznań, Polen van Kitty Schluter - WaarBenJij.nu Poznan - Reisverslag uit Poznań, Polen van Kitty Schluter - WaarBenJij.nu

Poznan

Door: Kitty

Blijf op de hoogte en volg Kitty

28 Augustus 2019 | Polen, Poznań

Zo daar ben ik weer, wat een dag zeg.
Maar laat ik bij het begin beginnen.
Vanmorgen lekker uitgeslapen tot 8.45 uur. We hebben tenslotte vakantie. In het hotel kan je tot 10.30 uur ontbijten. Ik denk dat we te laat waren want zoveel stond er niet meer. Dus toen maar naar het winkelcentrum gelopen en daar een ontbijtje gedaan. Krijg ik de rekening en die vond ik een beetje veel. Maar ja me bril zat in me tasje en die had René. Dus ik die bon meegenomen en René hem even na laten kijken. Nou maar goed ook want ik kreeg meer dan de helft van de rekening terug.
Na het ontbijt weer op pad. Nu de anderen kant op dan gisteren. Als eerste naar de basiliek van Poznan. Deze is ruim 1000 jaar oud. Maar wat is het mooi van binnen, echt heel mooi. Uiteraard ook weer even een kaarsje aangestoken. Dat is iets wat er toch bij hoort als je in een kerk bent. En wat hier ook opvalt is dat de gebouwen ook schoon zijn aan de buitenkant. Meestal is het in grote steden dat het wel een schoonmaakbeurt kan gebruiken, is hier echt niet nodig.
Buiten stond een beeld van paus Johannes Paulus de tweede.
Weer verder gelopen naar de Royal Castle, kaartje gekocht en naar binnen. Het is 6 hoog en er is een lift. Wij de lift in naar 6 hoog. Daar hadden we een geweldig uitzicht over de stad. We konden de toren rond lopen. Toen met de trap 1 verdieping naar beneden. Nou dat kon dus niet. Het was de bedoeling dat je naar boven liep. Pppfff 20 treden per verdiepening , en dat 6 keer. Nou echt niet. Dus toen alle trappen naar beneden gelopen. Daar was een invaliden lift en die stopte wel op alle verdiepingen, dus toen zijn we daarmee naar boven gegaan. Niemand die het zag. Hahahahaha . Wel leuk iedere verdieping had een eigen stijl, barok, rococo en helemaal beneden in de kelder was alles heel modern.
Hierna naar de overkant, daar was een benedictijnen kerk. Als we er dan toch zijn die ook even mee pakken. Ook hier hebben we geen spijt van.
Ondertussen was het 13.00 uur dus tijd voor de lunch. In een klein straatje zagen we een leuk zaakje, wij zitten, krijgen we de kaart hebben ze allemaal verschillenden soorten pie. Hartig voor René met eend en appel. En zoet voor mij met chocolade. We lopen zo veel dus goed voor me calorieën. Hahahahaha.
Hierna na Royal Palace, maar dit was een bioscoop, theater en een museum. Van buiten was het een mooi en statig oud gebouw, kom je binnen is het net het theater van Almere, heel kil en modern. Zo jammer.
Via veel omzwervingen kwamen we weer op het plein met de gekleurde panden terecht. Hier wat gedronken en toen met een soort golfkarretje een stadstour gedaan. We konden toen zien wat we vandaag en gisteren allemaal hadden gelopen. Alléén nu werd er wat bij verteld en maakte we nog een extra lus waar wij niet geweest waren. Dit duurde anderhalf uur. We wilde uiteraard wel Pools gegeten hebben , dus aan die jongen die ons had gereden gevraagd naar een echt Pools restaurant. Nou dat wist hij wel, en wij hier naartoe. Nou de kaart was met Poolse gerechten. René had zuurkoolsoep met vlees in een uitgehold brood, en ik champignonsoep met pasta erin. Als hoofdgerecht at René zwijnennek met saus en aardappel gebakken in de schil, en ik snoekbaars met saus en aardappelpuree met worteltjes. Ik kan zeggen een aanrader. Lekkere toetjes hadden ze niet dus betalen en wegwezen. Hiervandaan was het 5 km lopen naar het hotel. Zakt gelijk het eten. Het was nog wel 28 graden. In het hotel aangekomen naar de kamer en René even douche (ik ga zo) . En kijken hoeveel we vandaag hebben gelopen. We komen uit op 17 km. Nou ik vind het mooi. En toen proberen in te checken voor morgen de terugreis. Wat een gekloot is dat zeg. Maar na ruim 3 kwartier is het gelukt en mogen we morgen mee terug in het vliegtuig. Dan kunnen we weer terug kijken op een leuk reisje. Wat opvalt is dat je heel weinig toeristen ziet, en het een vrij rustige stad is.

  • 29 Augustus 2019 - 00:04

    Hilda:

    Blij dat je morgen toch terug mag. Wat veel is er te zien had ik niet verwacht.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kitty

Actief sinds 07 Okt. 2017
Verslag gelezen: 226
Totaal aantal bezoekers 39844

Voorgaande reizen:

14 April 2024 - 15 Mei 2024

Malaga

07 December 2023 - 09 December 2023

Kerstmarkt Barcelona

18 Oktober 2023 - 25 Oktober 2023

Malaga

10 September 2023 - 26 September 2023

Vietnam

28 Augustus 2023 - 01 September 2023

Centerparcs Meerdal

14 Augustus 2023 - 18 Augustus 2023

Gezellig met de kleinkids op stap

21 Juli 2023 - 25 Juli 2023

Paar daagjes Duitsland

11 Juni 2023 - 25 Juni 2023

IJsland

14 Mei 2023 - 19 Mei 2023

Hamburg

16 Oktober 2022 - 23 Oktober 2022

Familiepret in Turkije

08 September 2022 - 18 September 2022

Thessaloniki

13 Augustus 2022 - 21 Augustus 2022

Op vakantie met Fenrir en Linde

12 Maart 2022 - 18 Maart 2022

Valencia

30 September 2021 - 02 Oktober 2021

Eindelijk weer

07 Maart 2020 - 22 Maart 2020

Thailand

07 September 2019 - 22 September 2019

Amerika Louisianna

27 Augustus 2019 - 29 Augustus 2019

Polen

07 Juni 2019 - 14 Juni 2019

Engeland

14 Maart 2019 - 22 Maart 2019

Cruise

11 September 2018 - 26 September 2018

Java en Bali

11 September 2018 - 26 September 2018

Indonesië

09 Oktober 2017 - 24 Oktober 2017

Rondreis China

Landen bezocht: